Tutkimus: Alkuvuosi veti Turkuun runsaasti tapahtumavierailijoita

Gatorade Centerissä järjestetyt suuret tapahtumat vetonauloina
​​​​​​​

Gatorade Centerin teettämän kyselytutkimuksen mukaan kahden alkuvuodesta hallissa järjestetyn tapahtuman kävijät toivat Turkuun jopa neljä miljoonaa euroa: tenniksen maajoukkueturnaus Davis Cup teki yleisöennätyksen, ja lapsille ja nuorille suunnattu YouTube Allstars -jääkiekko-ottelu myytiin loppuun vauhdilla.

Sponsor Insight Finlandin Gatorade Centerille teettämän kyselyn perusteella Davis Cupin ja Youtube Allstars -jääkiekko-ottelun tapahtumakävijät käyttivät tammi-maaliskuussa Turussa yhteensä noin 4 miljoonaa euroa, joista Turun ulkopuolelta saapuvien osuus oli noin 3,5 miljoonaa.

Ilman suuria yleisötapahtumia matkailijoiden kiinnostuksen herättäminen talvista Turkua kohtaan on haastavaa.

Tapahtumat edistävät merkittävästi Turkuun suuntautuvaa matkailua. Isotkin matkailukaupungit tarvitsevat näkyviä tapahtumia tukemaan ympärivuotista kävijävirtaa. Tapahtumilla on valtava rooli siinä, että kaupunkiin saadaan houkuteltua kuluttajia, jotka käyttävät palveluita ja tuovat sitä kautta lisää rahaa Turun talousalueelle, korostaa Turku Liven liiketoimintajohtaja Heidi Aho.

Davis Cup rikkoi kävijäennätyksiä

Tenniksen merkittävimmän maajoukkueturnauksen Davis Cupin karsintaottelu järjestettiin Turussa Gatorade Centerissä helmikuun alussa. Ottelussa Suomen miesten maajoukkue kohtasi Portugalin.

Hallille saapui viikonlopun aikana 14 500 katsojaa ja katsojamäärissä rikottiin myös maaotteluiden yleisöennätykset. Lauantain lähes 8 000 katsojaa rikkoi päiväkohtaisen ennätyksen, kertoo Aho.

Davis Cupin kävijöiden rahankäyttö Turussa oli jopa 2,2 miljoonaa, joista Turun ulkopuolelta saapuvien osuus oli 1,7 miljoonaa. Uudeltamaalta Davis Cupiin saapui 26 prosenttia vastaajista ja Pirkanmaalta vastaajista saapui 7 prosenttia.

YouTube Allstars sai lapsiperheet liikkeelle

Maaliskuussa Gatorade Center pakkautui täyteen nuorempia jääkiekkokatsojia, kun hallissa pelattiin YouTube Allstars -jääkiekko-ottelu. Tapahtumakävijät käyttivät Turussa noin 2 miljoonaa euroa, joista Turun ulkopuolelta saapuvien osuus oli noin 1,9 miljoonaa euroa.

Ottelu myytiin loppuun viikossa ja kovan kysynnän vuoksi lippuja myytiin myös joukkueen harjoituksiin. Tapahtuma veti Turkuun runsaasi ulkopaikkakuntalaisia, sillä esimerkiksi Uudeltamaalta saapuneiden osuus kävijöistä oli 25 prosenttia, Heidi Aho korostaa.

Toimivat ja muunneltavat tilat ovat avainasemassa erilaisten tapahtumien järjestämiselle.

Gatorade Center on loistava tapahtumapaikka erilaisille tapahtumille ja tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia erilaisten tapahtumien järjestämiselle. Jatkossa on kuitenkin selvää, että kilpailuetua muihin kaupunkeihin saadaan esimerkiksi Ratapihan areenan myötä, Aho summaa.

Lisätiedot:
Heidi Aho
Turku Live
liiketoimintajohtaja
heidi.aho@tps.fi
041 538 3169


Kuvat:
​​​​​​​Turku Live